Adina Munteanu Ortjohann, specialistul român care organizează casele germanilor

by admin

Realmente cred că Universul mi-a scos-o în cale pe Adina Munteanu Ortjohann cu un scop. După apelul video cu ea, am simt că am descoperit un om cu valori similare, care te cucerește prin onestitate și prin energia pozitivă. Adinei îi sclipesc ochii când vorbește despre organizare. Cred că acesta este primul lucru pe care îl observă și clienții ei. Și zâmbetul cald! Îmi place să descopăr stiluri diferite de organizare, dar mai ales abordări personale ale acestei lumi ordonate în care noi, specialiștii în organizare, simțim că ne împlinim cel mai bine menirea. Adina este un om care se simte bine când ajută! Îi place să îi însoțească pe cei care îi solicită serviciile în procesul lor de armonizare cu casa și cu lucrurile. Este mamă și soție și se simte cel mai bine când lucrează cu familii.

Cum a început relația ta cu organizarea?

Adina Munteanu Ortjohann: La începutul pandemiei, mi-am dat seama că job-ul pe care îl aveam de ceva ani și care înainte îmi făcea mare plăcere (back-office & contabilitate primară) nu mă mai împlinea ca înainte, așa că am pornit în căutarea unui nou țel profesional. Ceva care să fac cu pasiune, să fiu convinsă din toată inima! Am vrut neapărat să lucrez cu oamenii, să îi pot ajuta, să reușesc să le schimb cumva viața înspre bine. Am vrut ca ceea ce fac să aibă efect pozitiv asupra cuiva!

Mi-am dorit și să fiu propriul meu șef, să știu că energia și munca prestată sunt văzute și recunoscute. Să mă organizez așa cum vreau, să pot face față vieții de mamă, soție, antreprenor. Mi-a plăcut întotdeauna să organizez, să simplific fluxurile de lucru, să-mi mențin biroul și casa ordonate. Cândva am dat peste serialul TV și cărțile lui Marie Kondo și peste alte personalități din domeniu. Fascinația pentru subiect, dorința de a avea o locuință organizată, structurată, doar cu lucruri de care am nevoie și pe care le iubesc, m-au făcut să pornesc și eu în marea mea reorganizare. A fost nevoie de ceva vreme, de diverse încercări și proiecte prin propria casă și în cea a surorii mele, până să îmi dau seama că, de fapt, căutarea mea ajunsese la final. În acel moment, n-am mai stat pe gânduri și am făcut cursul de specialist în organizare, de la JJ Trainings, din Germania. Mi-am luat licența de afaceri și am pornit cu propriul meu business ca professional organizer. Îmi place foarte mult ceea ce fac și sunt ferm convinsă că acest domeniu se va dezvolta din ce în ce mai tare.

Ce gen de servicii oferi?

Adina Munteanu Ortjohann: Eu ofer servicii de organizare pentru persoane fizice, clientela mea ideala este formată din familii cu copii. Din experiența personală (casă, job, soție, mamă a doi copii), știu ce luptă este în a păstra ordinea și că uneori nu poate fi realizată fiindcă alte lucruri au prioritate. Așadar, ea, ordinea, rămâne ultima pe lista de to do sau este complet ștearsă fiindcă pur și simplu nu mai ai când se te ocupi de ea. Prin urmare, mă concentrez pe organizarea a tot ce este legat de locuința clienților, de la bucătărie, la cămară, la dulapul cu haine, la dormitor, subsol, garaj, birou, sufragerie… Încerc să analizez ce au nevoie și împreună găsim ordinea lucrurilor. Ordinea cu care ei se simt cel mai bine!

Zona în care ne-am stabilit este Renania de Nord-Westfalia, o zonă foarte dens populată. Zona mea preferată este în orașul în care locuim, Neuss, dar având orașe precum Düsseldorf și Köln în apropiere, mă deplasez cu plăcere și acolo.

Cât de deschiși sunt germanii la serviciile de organizare? Apelează la ele? Când anume?

Adina Munteanu Ortjohann: În Germania nu vii în vizită neanunțat! Nu doar ca să fie cineva acasă, ci și să fie timp pentru ordine. Din punctul meu de vedere, vârstnicii nu prea sunt deschiși la ideea de organizare cu ajutorul unui specialist. Au crescut și trăit cu principii care nu le permit să accepte că cineva vine și le face ordine în casă. Noroc că generațiile mai tinere sunt mai open minded și cer ajutor când nu mai fac față listei de to do-uri de zi cu zi și dezordinea începe să ”doară”. Mentalitatea germanilor se schimbă mult datorită multiplelor influențe imigraționiste. Nemții devin din ce în ce mai deschiși la ideea de coaching în general, de work life balance și mai ales de sustenabilitate.

Persoanele care înțeleg ce înseamnă și ce oferă organizarea tind să o poziționeze mai mult către life coaching. Cei care nu știu, o confundă cu serviciile de curățenie…

Factorul care face diferența este clientul: cât de rapid poate decide ce trebuie sortat, donat, aruncat și ce trebuie să rămână. Pentru mine este ușor fiindcă nu am nici o legătură emoțională cu obiectul, dar pentru client este mai greu. În medie, petrec aproximativ 4 ore pe zi la fiecare, iar dacă mai este necesar, facem o nouă programare.

Ai avut proiecte care ți-ar rămas în memorie prin prisma a ceea ce ai găsit acolo?

Adina Munteanu Ortjohann: Înainte de a porni un proiect nou, programez o întâlnire, preferabil la domiciliul clientului, pentru a face cunoștință. Așa cum clientul vrea să știe cine îi intră în casă, așa și eu vreau să aflu cu cine (sau cu cine nu) voi lucra. Această întâlnire este gratuită. Tot ceea ce văd și ceea ce aflu de la clienți păstrez pentru mine.

În acest job, discreția este esențială!

Fiecare are o poveste de povestit, cară un ghiozdan în spate, uneori mai ușor, alteori mai greu. Cred că starea în care ne aflăm se oglindește în felul în care arată locul în care trăim. Ce este înăuntru, este și în afară! Un proiect care mi-a rămas în minte a fost un apartament cu trei camere, locuit de o persoană singură, în care nu aveai pe unde să calci de cartoane, hârtii, reviste, prospecte, notițe, cărți. Era imposibil să dai cu aspiratorul, dar trebuia să te descalți la ușă.

A mai fost și o familie cu un copil și un cățeluș, într-o căsuță cu grădină, la margine de oraș. Era o căsuță blocată de lucruri, dulapuri provizorii pentru obiecte stocate doar pentru că la un moment dat au costat bani. Sauna de la subsol stătea nefolosită de 8 ani din același motiv: era plină de lucruri pe care nimeni nu le mai întrebuința.

Cum poți deveni professional organizer în Germania?

Adina Munteanu Ortjohann: În prezent, există trei posibilități prin care poți dobândi certificatul de professional organizer în Germania, cu prezență fizică sau cursuri online. În viitorul apropiat, o a patra va fi lansată pentru țările vorbitoare de limbă germană. Specialiștii în organizare din Germania fie urmează aceste cursuri, fie obțin certificări internaționale. Deocamdată nu există nici o instituție școlară care să predea organizarea sau la care să dobândești o diplomă în această meserie. Persoanele care oferă certificări sunt la rândul lor specialiști în organizare care au creat astfel de cursuri. Certificarea internațională ce mai des întâlnită este cea oferită de Marie Kondo.

Există o asociație prin intermediul căreia păstrezi legătura cu alți specialiști în organizare?

Adina Munteanu Ortjohann: Interesul pentru această meserie, popularizarea ei și nevoia reală a oamenilor pentru ordine au făcut ca anul trecut, în aprilie, să se înființeze o platforma online – www.ordnungswelt.com – ce oferă servicii pentru specialiștii în organizare și care este în același timp și o platformă pentru cei care caută un profesionist în acest domeniu.

Odată devenit membru, ai posibilitatea să faci schimb de informații, de experiență, te conectezi, ba chiar poți lucra împreună cu alți specialiști în organizare. Pe lângă asta, ești adăugat(ă) pe pagina oficială, unde ai un profil pe care îl poți gestiona singur(ă) și care este vizibil pentru clienți. Astfel, ai șansa de a lucra cu mai mulți clienți decât dacă te-ai promova individual.

Am avut posibilitatea de a participa la primul mare eveniment organizat de Ordnungswelt, în noiembrie 2022, la care au participat peste 60 de professional organizers din Germania, Austria, Elveția, Belgia și Luxemburg. Energia pozitivă cu care am plecat acasă după acest summit a fost extraordinară! Am întâlnit multe persoane noi cu aceeași viziune ca a mea și cu aceleași scopuri.

Avem și un grup general pentru specialiștii din Germania și alte grupuri pe land-uri, unde, la fel, facem schimb de informații sau chiar de clienți, în cazul în care este nevoie. Periodic ne întâlnim, majoritatea timpului la restaurant, pe land-uri, unde schimbăm experiențe și idei și ne ajutam în caz de nevoie. Apreciez la această comunitate coeziunea, sprijinul pe care ni-l acordăm, chiar dacă unii ar spune că suntem concurente.

În Germania, este o practică să se lucreze în echipă, așa cum se întâmplă în Statele Unite ale Americii, unde industria este mult mai dezvoltată?

Adina Munteanu Ortjohann: Din câte știu eu, majoritatea specialiștilor în organizare din Germania lucrează singuri, cu mici excepții. Ca și în SUA, există și aici câteva persoane mai cunoscute care au reușit să dobândească un grad mare de popularitate, lucrează și pentru televiziune, scriu cărți sau au clienți din clasa superioară. Ele au și personal angajat. Dar încă nu există firme care oferă servicii de organizare.

Eu lucrez cu o altă specialistă din Neuss, în cazul în care avem un proiect mai mare, cum ar fi schimbarea de domiciliu. Mergem împreună, ne susținem cu informații, cu idei și în viitor plănuim diverse evenimente pentru a ne crește vizualitatea și pentru a atrage atenția asupra sustenabilității și ideii de a reduce risipa de orice fel.

Născută la Brașov, Adina este în Germania de 22 de ani. Este căsătorită cu un german super drăguț și cu un suflet bun, așa cum își descrie cu delicatețe soțul și are o fată de 16 ani, un băiat de 9 ani și un pisoi pe nume Teddy. Împreună locuiesc într-un orășel înconjurat de natură, lângă Düsseldorf și Köln. Adinei îi plac croitoria, călătoriile și, bineînțeles, orice are legătura cu home organising. O găsiți site și pe Instagram.


Poate ți-ar plăcea să citești și:

Dacă ți-a fost de folos ce ai citit, intră și în cel mai mare grup cu idei de organizare din România (Diana Mihaila – Idei Organizare) și abonează-te la newsletter, pentru programe și oferte dedicate exclusiv membrilor. Mă găsești și pe Facebook și Instagram.

Ti-ar putea placea si articolele urmatoare

Citește OrDeLi – Revistă trimestrială de Organizare, Design & fine Living

Articole

Newsletter

Abonează-te la Newsletter și accesează gratuit e-book-ul #MareaOrganizare

@2024 Toate drepturile rezervate Diana Mihăilă

Website realizat și găzduit de DUCADU